● مقدمه
این مقاله با رویکردی روان شناختی به بررسی پدیدهٔ «خلاقیت، مدیریت و
کارآفرینی» می پردازد و می کوشد تا ارتباط این مفاهیم را از بعد نظری و
کاربردی مورد مطالعه قرار دهد. در این بررسی تلاش می شود ارتباط «خلاقیت» و
«مدیریت» مورد بحث قرار گیرد و برآیند آن، در قالب بحثی ویژه دربارهٔ
مدیریت خلاق و کارآفرینی مطرح گردد.
بنابراین، پیش از آغاز موضوع، لازم است مفاهیم کلیدی این بحث، یعنی «خلاقیت
(Creativity)» و «مدیریت (Management)» تعریف شده، ویژگی های مهم هر یک
مورد بحث قرار می گیرد
● خلاقیت
«خلاقیت» یا «آفرینشگری برگردانی از واژهٔ «Creativity» و به معنای «خلق
کردن» است. از دیدگاه روان شناختی، «خلاقیت» به معنای پدید آوردن چیزی از
چیز دیگر به گونه ای منحصر به فرد است. به عبارت دیگر، خلاقیت به معنی کم
یا زیاد کردن یک پدیده و تغییر شکل دادن و یا ترکیب کردن آن با سایر پدیده
ها، اشیاء یا چیزها است (پیر خایفی،۱۳۷۷).
منبع:http://vista.ir/article/260607
● مقدمه
این مقاله با رویکردی روان شناختی به بررسی پدیدهٔ «خلاقیت، مدیریت و
کارآفرینی» می پردازد و می کوشد تا ارتباط این مفاهیم را از بعد نظری و
کاربردی مورد مطالعه قرار دهد. در این بررسی تلاش می شود ارتباط «خلاقیت» و
«مدیریت» مورد بحث قرار گیرد و برآیند آن، در قالب بحثی ویژه دربارهٔ
مدیریت خلاق و کارآفرینی مطرح گردد.
بنابراین، پیش از آغاز موضوع، لازم است مفاهیم کلیدی این بحث، یعنی «خلاقیت
(Creativity)» و «مدیریت (Management)» تعریف شده، ویژگی های مهم هر یک
مورد بحث قرار می گیرد
● خلاقیت
«خلاقیت» یا «آفرینشگری برگردانی از واژهٔ «Creativity» و به معنای «خلق
کردن» است. از دیدگاه روان شناختی، «خلاقیت» به معنای پدید آوردن چیزی از
چیز دیگر به گونه ای منحصر به فرد است. به عبارت دیگر، خلاقیت به معنی کم
یا زیاد کردن یک پدیده و تغییر شکل دادن و یا ترکیب کردن آن با سایر پدیده
ها، اشیاء یا چیزها است (پیر خایفی،۱۳۷۷).
منبع:http://vista.ir/article/260607
کارآفرینی عبارت است از فرایند خلق چیزی جدید و پذیرش مخاطرات و سود حاصل از آن. به عبارت دیگر، کارآفرینی فرایند خلق چیزی جدید و باارزش است که با اختصاص زمان و تلاش لازم و در نظر گرفتن ریسک های مالی، روانی و اجتماعی و رسیدن به رضایت فردی و مالی و استقلال به ثمر می رسد. این تعریف دارای چهار جنبه اساسی است:
کارآفرینی مستلزم فرایند خلق است. خلق هر چیز ارزشمند و جدید. این خلق باید برای کارآفرین و مخاطبی که این خلق برای او انجام شده است ارزش داشته باشد.
کارآفرینی مستلزم وقف زمان و تلاش کافی است.
درنظر گرفتن ریسک های اجتناب ناپذیر لازمه کارآفرینی است.
در کارآفرینی، رضایت شخصی از استقلال کاری به وجود می آید.
چند جنبه مشترک در همه تعاریف کارآفرینی وجود دارد: ریسکپذیری، خلاقیت، استقلال و پاداش.
منبع:
واژه ” کارآفرینی ” در زبان فارسی واژه ای نو و جدید است که معنای لغوی آن، شنونده یا خواننده نا آشنا به مفهوم اصلی آن را، که ترجمه کلمه انگلیسی است، به اشتباه میاندازد. این واژه اغلب در اذهان، مفهوم ” اشتغال ” و ارتباط مستقیم و ذاتی با کار( آن هم از نوع فیزیکی آن ) را تداعی میکند، درحالیکه کارآفرینی به معنی حقیقی خود تعاریف مختلف و متنوعی دارد. به طور کلی میتوان گفت که طبیعتاً چنان فرایند و چنین تخریبی توأم و همراه با ریسک است.
پیش از دههی ۱۹۷۰ پرسیهای انجام شده در زمینهی توسعه، بیشتر بر پارامترهای اقتصادی تکیه و تاکید داشت.در این دهه مفهومی از توسعه که بازتاب دهندهی مجموعهی فراگیرتری از نیازهای جامعه است. جا گزین دیدگاه محدود گذشته شد. امروزه ملاحظات فرهنگی با شتاب به درون جهان اندیشه و عمل توسعه و در ابعاد گوناگون سیاسی و اقتصادی منتقل شده است و راهبرد مردم – محور توسعهی انسانی – را جایگزین راهبرد کالا در توسعهی در پرتو مفاهیم انسانی، فرهنگ را از حاشیهی تفکر اقتصادی به صحنه آورده است و مفاهیم توسعهی اقتصادی، انسانی و فرهنگی را در نظریهی جامعتری در جهان رو به توسعه مورد توجه قرار داده است.در فرایند جدید توسعه که بهتر است آن را فرا- توسعه بخوانیم، خواه به عنوان یک متغیر میانجی موثر در پیشرفت مادی یا به عنوان عنصری در ساختار نیازها و خواستهایی که جوامع گوناگون دارند، نقشی برجسته دارد.
منبع:
سایت تبیان زنجان به آدرس
http://tebyan-zn.ir